Wednesday, January 21, 2009

PAKCIK TUA dgn bungkusan kerepek...

Alkisah yang aku nak cite kt sini tak tau la sedih or tak pada org lain tp pada aku tak tau knp betoi2 touching sampai bergenang gak la air mata aku.. Sbnrnya bnyak hal2 yg berlaku di depan mata aku, jika ada buat hati aku tersentuh pasti membuatkan air mata aku nak luruh.. - Kalau tgk citer seram aku ketakutan sampai tekup muka ngn bantal, ada time tak bleh handle aku off kejap tv tuh dan agak da lepas part gelap2 or suspend2, tu baru aku on balik..Manyak takut wooo akuk!!! Kalo tgk cite sedih2 plak aku bleh menangis teresak2 n adik beradik aku kalo part sedih sume mata tertumpu kt aku sb da tau mesti aku da nangis...Hahaha kekadang aku nyorok2 gak tp diorang tetap tau..Apelagi!! Jadi bahan la tp aiman tak kisah..n kalo tgk cite lawak or hal2 yg lawak aku ketawa bersungguh2 dan pernah mencicit2 aku lari ke bilik air sb ketawa smpai yg bawah tu pun nak ketawa,,hahahha Mmg menjiwai sume part rasa aku nih..- Tapi itu la aku.. Walaupun juga sbenarnya aku ni kasar tp dalam kasar aku tuh aku msh mempunyai hati iaitu hati pompuan yg cpt tersentuh.. Perwatakan kasar dan hati yg mudah tersentuh adalah 2 hal yg berbeza...
BETOI MUS BETOIIII.......
CITERNYA ......... Aku dinner ngn somiku mkn western hari ni so chill out kt luar la.. Sedang enak menghirup mashroom soup dgn lazatnya..slurrpp...slurrpp tetiba aku terpandang dr jauh satu susuk tubuh berjalan membawa 2 plastik besar di kedua belah tangan. Dari meja ke meja sampaila pakcik tua itu di meja aku.. " Dik kerepek dik" maka aku menjawb ''xpe pakcik, tima kasih" tp............. dr pemandangan dekat, dpt la aku scan pakcik tua tu. Dari meja ke meja dia singgah bertanya tp tiada siapa pun yg sudi membeli kerepek Pakcik tua.. Hampa raut wajah pakcik tua tu dpt aku lihat kerana aku tak lepas memerhatikan pakcik tu dan dari pemerhatian jarak dekat tu jugak aku tau yg pakcik tu penat.. Tetiba dtg kesedihan kt hati aku dari melihat caranya berjalan menyeret capal spt tak bertenaga nak mengangkat kakinya sendiri utk melangkah........... srettttt srettttt sreeettt bunyi capal diseret..
Dgn bungkusan plastik besar penuh berisi kerepek yg tersangkut di kedua belah lengan... amat payah rupa pakcik tua tu berjalan..Agak tak stabil sbnrnya kerana nak mengimbangi berat kerepek dilengan tue.. Berkemeja lepas dan berseluar singkat tp kemas sesuai dgn usianya.. TAPI,,terpandangkan kopiah di kepalanya yg usang dan agak keruh warnanya tu buat hati aku dihimpit sayu..sedih pilu menguasai kalbu..Apabila melihat mata pakcik tua tu aku dpt meraskan ada kesidihan di situ Pandangan mata pakcik tua tu juga sayu sesayu pandangan aku kepadanya. Melihatkan kulitnya yg gelap berkilat terbakar dek matahari buat aku merasakan yg pakcik tu pasti kerja kuat dan tentu sering terdedah dgn panas terik matahari.. Dapat aku rasakan kesusahan pakcik tu.. Hati aku tersentuh dan air mata aku bergenang tp kutahan dr gugur.. huhhhh aku menyesal kerana tak membeli kerepek pakcik tu time tu... Dalam melihat pakcik Tua tu teringat aku pd AYAHANDA TERCINTA aku di Kampung... errmmm....
.............Dalam kepala, aku mula memikirkan ttg pakcik tuh.. Mana anak2 pakcik tua tu? anak2 tak hiraukan ke? or mungkin anak2 dia kecik lagi or mungkin pakcik tu tak kawin or mungkin pakcik tu takde anak kot.. Tp segala persoalan2 itu hanya tergantung di situ.............................
Aku lihat pakcik tua tu duduk sementara menunggu air dibungkus sambil memandang lama ke arah pasangan yg ada di depannya..Dia senyum simpul sendiri. Tah apa la yang pakcik tu fikirkan agaknya.. Mungkin dia dengar perbualan pasangan tu kot.. tah kenapa hati aku cam marah sb pasangan tu tak menyapa pakcik tu sb jarak pakcik tu dgn mereka amat dekat.. Pakcik tua tu menghirup air dgn laju menunjukkan yg pakcik tua tu mmg benar2 dahaga..
Pakcik melihat sekeliling dan dia pergi kemeja yg tak disinggahnya lagi tp hampa juga, tiada siapa berminat dgn kerepek pakcik tua tu.. Apabila pakcik lalu dibelakang ku cepat2 somiku panggil pakcik tu dan ........'' Kerepek pisang ada pakcik?''..... ''Ada2...mcm2 kerepek ada dik'' Pakcik dgn semangatnya mengeluarkan sume jenis kerepek dan menyebut nama2 kerepek tersebut seperti aku tak tau pasal kerepek tp aku tetap melayan pakcik tua tu "Ooo aaa aaa ooo kerepek ubi pedas" , Selepas membuat pemilihan, aku pun mengambil 2 kerepek pisang dan 1 peyek ikan bilis dan membayar RM10 kepada pakcik... Aku tau pakcik tu happy...tak sia-sia dia berjalan mengendong plastik dtg ke situ walaupun pembelinya hanya aku sorang.. Ada gak rezeki pakcik tu disitu malam tu dan aku terasa lega sesangt selepas membeli kerepek pakcik tua tu...Dapat juga aku membantu pakcik tu walau hanya membeli 3 bungkus kerepek.. Sekurangnya kelegaan aku tu memberi rasa nikmat kat aku...
"SEMOGA PAKCIK DIMURAHKAN REZEKI...AMIN....."

No comments:

Post a Comment