Wednesday, January 7, 2009

Married Life - Nasi di umah ibu mertuaku

Penat ke ?? Jap pk jap...Ermmm Utk aku rasa skrg takde ar penat lagi..Sb takde anak lg kot.. Rutin aku cam org lain gak..membuat keje umah. Memabasuh n menggosok baju bla..bla..tutt..bla bla.. Cuma memasak jer agak slow dan lembab (sama je) atas alasannya sb aku mmg tak pandai masak..."Waduh kok bleh jd gini nun.. Gawat nun kalau begini terusan..bisa ribut dan dilanda tsunami nanti nun.." Alahaiiii mmg jd lemah gemalai badan aku..lutut naik longgar ketar2 manja bila part p umah mertua..aje yg riso betoi aku kalau2 ibu mertua ku tetiba bersuara " masak kan makan lunch hari ni Mus" WAHHHH Punah!! Hancuss harapan ku hancussss.. ohhhh tidakkkkkkkkk help...help minta nyawa!!!
Tapi kan...Ermmmm seperti ibu mertua ku ini tahu je akan diriku yg mmg hampess dan kecundang dalam bab memasak nih..? Buat aku terpk2 tertanya2 dan terkulat2 adakah somiku da pecah lobang pd ibu mertua ku..? Sepangjang berziarah, aku buat air dan membantu2 di dapur (xde la berendam jer dalam bilik, pepandai la bawak diri oii)..Mendapat pujian dan kata ''PASS'' lg dgn nescaffe yg aku buat..wah cayok mus cayok!!! So beramai2 ke dapur la pendek katanya dan pnjang katanya aku TOLONG2 JE..heeeeeeee
Satu malam di malam yg HOT, Ibu Mertuaku suruh aku masak nasi la plak.. fuh panik2 sungguh panik dowh!! Bik2 Bok2 jantung aku..Riso aku kalo hasilnya mentah or terlebih ayor jd kanji mcmmana??? Sape Nak Jawab?.. hukhukhuk...tp steady beb, ini tak bermakna aku tak tau masak nasi, lagian guna rice cooker maa...so the simple laa..(ayat cover) cume bila da riso n panik tu je mulala pk mcm2..kepala terus blank, pandangan kabur, kelam, badan jd ringan dan.....dan...fuh nasib aku tak pengsan.. 1st time tuh nak tunjuk bakat kasi makan walaupun hanya NASI... WADUHHH kencang sekali jantung gue.. Somiku cakap selepas kejadian ' patut nampak terbulat2 mata awak mcm nak tergolek biji mata ke lantai' hehehe..
Akhirnya,,, Alhamdulillah selamat dan menjadi juga nasiku di umah mama mertuaku..Hahaha..tp ini tak bermakna aku selamat bebetoi selamat woo..aku kene gak belajor memasak utk hidup aku hari ini dan masa2 akan dtg bersama somiku yg suka makan..Aje gemo makan budak Erwin tu kome oiii.. tak terikut den.. Kata org, lelaki ni kita kena jaga perutnya dan bawah perutnya...hakhaksss...lucu sehhh... arghhh tak kisah la ape statement pun yg org cakap yg paling penting utk aku ialah 'Berusaha Mus Berusahaaaa..'
Somiku - tima kasih kerana cuba paham sy dalam part ni yerk..minta tunjuk ajar..aiteee2 arikato haiteee...

3 comments:

  1. harus belajo kalo nk jadi isteri mithali...ater jgn reti masak nasik jer...cepat2 belajo memasak...leh aku gi dinner kt umah ko..ahahaahha...

    ReplyDelete
  2. hahha...ye ye ambo mengerti..
    mekacih yek

    ReplyDelete
  3. Cayok! cayok! kelakau gak bile pk nasik pun boley jadik isu...oh ibu mertua..betapa mus bersusah payah untuk mu!ahaks

    ReplyDelete