Sunday, February 1, 2009

Married Life - GULAI TAUCU KU PAHIT

Friday - 30 January 2009

Ingat hari ni abis keje nak melepakkan diri dgn Eta tp disebabkan somiku balik dri KK dan sampai around 8, takmo rushing, terpaksa la meng-cancel kan niat yg suci dalam debu aku dan Eta itu... On da way balik tu berpikior2 la aku dalam kete dan tercetus la idea aku nak masak.. Heheh.. MASAK!! Demi menyambut kepulangan somiku yg 5 hari dah takde di kawasan liputan.. Dalam pemanduan yg agak tenang aku dok mikior masak apa yg dia bleh makan n tak susah tuk aku nk menyediakan dan keputusan muktamad ku adalah GULAI TAUCU. Yeahhh dia pun suka taucu masak masam n pedas.. YES YES BERNAS IDEA AKU TUH. heeee dan kete ku telah membawaku ke Giant tuk membeli brg2 keperluan dan sekali lg Kakak ku manjadi org rujukan aku dalam pembelian itu..hehehhee.. time kasih kpd kakak ku Falaizah Mustafa.
Cili Hijau takde..? Ciss sungguh Giant. Punya sebesar2 tempat n punyala sebanyak2 barang bleh la plak Cili Hijau yg takde stock!! Time aku tgh semangat berkobar2 nila plak bleh takde bahan penting dalam pembikinan Gulai Taucu tuh..!! Tapi........aku belasah beli cili merah jer >:0
Di rumah tanpa membuang masa dan tanpa menukar baju terus aku ke dapur..Wah semangat betoi aku nih! Memotong...motong ..Meramas ..ramas... dan time nak masukkan garam utk diramas bersama ikan TETIBA BLACKOUT!! Langsung GELAP pemandangan.. HITAM!! Fuh nyaris tak aku teborkan garam tu. Sekali lagi aku merungut.. Punya banyak2 hari selama ni tak pernah blackout bleh time aku nak wat gulai taucu la plak bleh blackout... COBAAN...COBAAN.. tetap tak mematahkan semangat aku.. Aku cuba tunggu 10min tp tetap tak menyala gak lampu2an yg ada. Dalam penantian yg cekal tu eta call, bergayut la dgn eta sok sek sok sek 46min dah kol 8 lbh tp masih hitam suasana umahku ..PANAS PANAS.. Kakak aku pun da kuar dgn suaminya tinggalkan aku dan aku hanya ditemani cahaya lampu dr hp. jerk. Warghhhh mencabar sungguh la dalam penghasilan Gulai Taucu ku ini... Tekad!!! Hidupkan api dapur terus aku menggoreng ikan kembong 5 ekor tuh dgn suluhan lampu dr HP. hehehhe...Nasib flight somiku delay dan lewat ckit sampainya dia..Take Time Mus!
Selesai grg ikan baru lampu ON. Mmg memain tul lampu nih ngn aku..!! Tak tau sengsara aku nak elak percikan minyak time gelap2 tuh.. HUH!! Nak kasi nampak real cam gulai taucu bonda ku, dgn yg mcm bagus2 aku potong timun dan lemporkan ke dalam kuah taucu di dalam kuali..TP...... timun tu pahit dan telah menjejaskan rasa kuah taucu aku...Warghhh sgguh frust aku... (ketika tu je) Alter dan alter. tepon mak tanya knp pahit mak cakap kena ambik yg tengah2 timun tu yg aku plak potong start dr pangkal timun... hurmmmmmmm......CERDIK2! cerdik sgguh akuk!
Dah alter - +air +garam +gula +asam +air +(-)++ = dn bleh di makan rasa tu walau kelat2 pahit tu ada tp aku puas hati gak la walaupun tak sepenuhnya... Boleh la tu Mus oiii... Belajar lg nti! Dpt lak panggilan dari somiku kata flight delay lagi kol 2 plak katanya sampai... Adoiii rasa cam tak best jer sb sume dah tersedia dan tak lama pastu TOK..TOK..TOK.... PINTU...buka dan muka somiku tersengih cam kerang busuk.!!! Ngada dia tipu aku!!
Makan la somiku gulai taucu ikan kembung bersama telur dadar. Somiku makan 2 x tambah gak la (sb lapau kot) hehe dan 2 ekor ikan dibahamnya. Katanya - rasa tu ok walaupun tak kick spt yg dia bese makan tp bleh makan katanya...Kalau kick pasti dia sampai hirup kuah. Amboiii buruk laku dia yeh!!
Ermmm k la tu kan..... Mekasih somiku atas sokongan dan kritikan anda. eheh..
BERUSAHAAAAAAAAAAAA (' ',)

No comments:

Post a Comment